Alles over shockwave

Shockwave in onze praktijken!

Heb jij (chronische) pijnklachten?

Heb je al het mogelijke geprobeerd om ervan verlost te raken?

Maar heb je er nog steeds last van?

Dan kan shockwave therapie jou helpen!

Succesvolle resultaten worden vaak al bereikt na slechts enkele behandelingen.

Vraag jouw therapeut om advies en behandelmogelijkheden. Informeer ook naar de kosten.

Wat is Shockwave therapie?

Shockwave therapie is een behandeling waarbij er door middel van een behandelkop ‘schokgolven’ op de klacht worden gericht. De shockwaves veroorzaken in het lichaam een biologisch effect. Shockwaves stimuleren weefselherstel, vergruizen verkalkingen, stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie, waardoor pijnklachten bestreden worden. Onderzoek toont aan dat shockwave therapie vaak goede resultaten geeft.

Shockwave therapie helpt bij (chronische) pijnklachten!

Maak nu een afspraak

Heb jij één van deze klachten?

• Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet
  • Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting
  • Pijn net onder de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spierspanning (trigger points)
  • Andere spier- en peesgerelateerde klachten
  • Discopathie
  • Radiculopathie
  • Ziekte van Peyronie
  • Chronic Pelvic Pain syndroom (CPPS)
  • En nog veel méér…!

Shockwave kan een oplossing voor je zijn!

Hoe gaat de behandeling in zijn werk?

Nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie zinvol kan zijn, wordt de pijnzone behandeld met korte shockwave impulsen. Eerst wordt er gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt de behandelkop op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraai – ende bewegingen. Tijdens de behandeling hoor je een tikkend geluid.

De behandeling zelf kan kortdurend gevoelig zijn.

De behandeling duurt zo’n 5-10 minuten per keer en wordt soms gecombineerd met training of huiswerkoefeningen.

Voordelen van Shockwave therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie. Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Na 4 tot 5 behandelingen meldt 80% van de patiënten duidelijk merkbare of volledige pijnvermindering
  • Shockwave therapie behandelt oorzaken in plaats van symptomen
  • Vaak pijnverzachting en herstel van de beweeglijkheid al na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken
  • Meest wetenschappelijk bewezen therapievorm voor veel spier- en peesklachten!

Radiale Shockwave therapie

Ballistische radiale shockwaves worden opgewekt middels een ‘pistool’ waarin een bewegend projectiel tegen een applicator (het eindstuk) tikt. Om het projectiel in beweging te krijgen is een luchtcompressor nodig. Deze compressor is bij de kleine draagbare shockwave apparaten in het toestel ingebouwd.

Focussed Shockwave therapie

Gefocusseerde shockwaves kunnen op drie manieren worden opgewekt. Namelijk met een elektro-hydraulische, piëzo-elektrische of elektromagnetische bron. De wijze waarop ze gegenereerd worden heeft invloed op de grote van de focale zone. Dit is het punt waar de shockwaves samenkomen en de intensiteit het hoogst is.

De FSWT behandelkop bevat reflectoren die ervoor zorgen dat de shockwaves convergeren. De shockwaves die het apparaat genereert worden zo gebundeld en creëren een focale zone. Deze zone ligt, afhankelijk van het gebruik van een eventuele stand-off, op 3 tot 12,5cm diepte. Een stand-off is een opzetstuk waardoor de afstand tussen de focuskop en de huid wordt vergroot. Je kunt met FSWT dus dieper gelegen structuren behandelen. Voordeel van FSWT is dat weefsels buiten de focale zone minimaal belast worden waardoor deze methode ook niet of nauwelijks pijnlijk is.

Wij bezitten over beide soorten shockwave therapieën!

“ Ik liep al maandenlang met achillespees klachten te strompelen. Gewone therapie hielp niet. Shockwave therapie heeft me uit mijn lijden verlost, ik kan eindelijk weer sporten!”

Hendrik Willemsen