Migraine

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt en hevige of bonzende pijn veroorzaakt. De hoofdpijn komt plotseling op of soms voel je het aankomen. Soms zelfs midden in de nacht. De pijn zit meestal aan één kant van het hoofd.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen migraine met aura en migraine zonder aura. Een aura betekend dat je neurologische verschijnselen vertoond zoals het zien van lichtflitsen, stippen of vlekken. Er kan ook sprake zijn van gezichtsuitval, tintelingen, krachtsverlies en spraakstoornissen. Migraine zonder aura komt het meeste voor. De hoofdpijn kan uren tot dagen aanhouden.

De oorzaak is van neurologische aard. Door een verhoogd samenspannen van de bloedvaten in de hersenen worden pijnzenuwen geprikkeld, wat hoofdpijn veroorzaakt.

Triggers die migraine kunnen veroorzaken zijn; verhoogde spierspanning van de nek spieren, niet goed functionerende nekwervels, sterke geuren, slechte lichaamshouding, kaas, rode wijn, voorbewerkt vlees, chocolade en roken.

Migraine

Zoals je leest, zijn de oorzaken van migraine zeer divers. Daarom is het belangrijk dat we eerst de oorsprong van je klachten achterhalen, zodat we een gerichte behandeling kunnen inzetten.

Tijdens dit onderzoek kijken we niet alleen naar de locatie van de hoofdpijn, maar bijvoorbeeld ook naar de beweeglijkheid van je nek, ergonomie, je houding en zullen we een bewegingsanalyse uitvoeren om te kijken hoe het lichaam wordt belast. Daarnaast zullen we ook potentiele andere oorzaken van hoofdpijn in kaart brengen zoals bijvoorbeeld voeding, medicatie of hormonen.

Snel verlichting bij migraine?